Título original: Locke
Año:2013
Duración: 85 min.
País: [Reino Unido] Reino Unido
Director: Steven Knight
Guión: Steven Knight
Música: Dickon Hinchliffe
Fotografía: Haris Zambarloukos
Reparto: Tom Hardy, Olivia Colman, Ruth Wilson, Andrew Scott, Ben Daniels, Tom Holland
Género: Drama | Drama psicológico
Sinopsis
Ivan Locke (Tom Hardy) es un hombre que ha trabajado duro para conseguir su objetivo: llevar una buena vida. Sin embargo, un día, inesperadamente, recibe una llamada que trastoca todo su mundo. Desde ese momento se enfrascará en una peligrosa huida contrarreloj. (FILMAFFINITY)
Ahir vam anar al cine a veure LOCKE, la veritat és que havia llegit la sinopsis en la que poques pistes et done i sabia de la bona crítica, però res més. Sense cap tipus d’expectativa, vam comprar les entrades. Primer de tot diré que em va agradar la pel·lícula, per si el que ara escriure confon. Em va sorprendre gratament. La vaig trobar original , arriscada i això és ja és molt, perquè últimament em costa. Però… quina llàstima, hi ha un però que no l'acaba de fer brillar. Aix! Penso que
encara que sigui de curta durada, 85 minuts, al final, cansa una mica. Més
que cansar li falta algun punt que aconsegueixi mantenir-te alerta
durant tot el trajecte.
No desvetllaré res que pugui esgarrar a qui vulgui veure-la, però si la veieu, entendreu del que parlo. El protagonista que sol l’havia vist a l’última de Batman, convertit en un ninot de Mixelín amb màscara, m’ha sorprès molt. Un bravo, tio!!! Em va passar pel cap durant tota l’estona. Porta tot el pes, aconseguint ser del tot creible, en aquest exercici d’interpretació, carregant les escenes de gran contingut emotiu amb una gran contenció.
La
història comença sense cap informació que et permeti deduir que succeix, i
fins passats als primers minuts el director no et permet encaixar les peces per entendre al
protagonista. Potser no comparteixes el seu camí però a partir d’aquest
moment el segueixes en la seva aventura personal. He trobat a faltar
algun punt més d’emoció, de suspens, o un gir argumental, ja que els que
introdueix per mi no són suficients . Ara quan la imatge s’allunya i la música ambiental pren protagonisme … penses…"Ja?
S’ha acabat? "I si, les lletres de tota la gentada que ha participat
inunden la pantalla… És inevitable que et passi pel cap un …" Què cabró!!…
M’has portat fins aquí i em deixes així". Però si l’analitzes bé, acaba
com ha d’acabar perquè el que ens han estat explicant sigui creïble. Em quedo amb bon sabor de boca, d’aquesta arriscada posada en escena. Les històries que ens presenten tant al cine i en la literatura ens les han explicades milers de vegades, el que canvia és la seva forma.
BRAVO CAPRABO!!!
04 de setembre 2014
lOcKe
02 de setembre 2014
26 de juliol 2014
18 de juliol 2014
08 de juny 2014
05 de juny 2014
L' eNvELaT
Divendres Sant, 1952
El
vell campanar va ser el primer en donar l’alerta, alguna mà anònima va començar
a picar les campanes de l’antiga
església en mig de la nit, trencant el silenci. Foc! Foc! Deien despertant a tothom. Esverats
els veïns van abandonar les seves cases buscant la columna de fum. Primer crits
aïllats, desprès un clam general: És Can
Pasqual!!!! Ajuda, ajuda!!!!. Els voluntaris van
córrer amunt i avall amb galledes
plenes d’aigua cap a la propietat més allunyada i senyorial del poble. Si el
foc penetrava fins al bosc estaven perduts, llavors seria impossible
dominar-lo. Al arribar, veieren com la casa de l’alcalde cremava amb violència.
Cortines de foc es deixaven veure per les finestres, trencant els seus vidres. Aquella
nit, va ser molt llarga, tots treballant sense descans, tots, units amb un únic
propòsit. Fins que les primeres llums
del dia van aparèixer entre les muntanyes, aconseguint la seva completa
extinció. Tots recorden la figura de l’alcalde abatut davant la seva propietat.
Miraculosament havia sobreviscut, emergint d’entre les flames. El seu cos
esprimatxat, encongit, la roba feta miques, els braços i les cames cremades. Immòbil,
amb els ulls fixes, dirigits a l’esquelet en el que s’havia
convertit la seva llar. Per primera vegada
el veieren vulnerable. Van percebre la
desesperació en el seu rostre, era un home que acabava de perdre la dona i els
dos fills grans. Tots els records de la seva vida plegats s’havien consumit amb
ella. Tothom sabia que aquest incendi no
havia sigut casual. Eren temps difícils i la casualitat no existia. Masses
odis, masses rancúnies en un poble petit, dividit entre vençuts i vencedors.
Algú d’ells, algú que es creuaven cada dia havia provocat aquell incident. En
els seus braços, la filla petita de dos
anys, l’única a la que havia pogut salvar. L’Elvira. Estava plena de cendra de
dalt a baix però les flames no havien aconseguit tocar-la ni un pèl. S’aferrava
amb força el pit del pare, mentre els
seus plors feien emmudir a tothom. Déu
sabia que aquell home no descansaria fins fer justícia.
...uns mesos més tard
La
guàrdia civil havia picat a la porta de casa dels Hereu, quan les últimes llums
del dia s’apagaven. En Jaume l’havia
obert corrents esperant llençar-se als braços del seu pare, al darrera
la pacient àvia, vigilant a la criatura que no aixecava ni un pam de terra. Al
veure aquella inesperada visita, van sobresaltar-se. En Jaume va córrer a avisar la mare, que feinejava a la cuina. Uns llargs minuts, sense sentir la conversa,
immediatament veié com la mare es portava les mans a la boca deixant
escapar un crit, tant intens que la fer caure de genolls. S’abraçava el cos prim, mentre es gronxava
absent. Les llàgrimes relliscaven per les seves galtes. La resta allí presents, quiets, contemplant a
una dona que li havien arravatat al marit. L’havien trobat al bosc, amb un tret al
cap.
Diumenge de Glòria, 1958, sis anys més tard.
El
sol semblava que els volia donar una
mica treva, així que al sortir de l’Església de Santa Maria, com
cada diumenge, van aprofitar la bonança. Els adults en petits grupets apinyats
i els vailets jugant a fet i amagar. Durant
una breu estona, van divertir-se amunt i avall, corredisses , crits , tots
esquivant als pares. Fins que un nen que
li treia un cap a la més menuda va fer-la caure. Enrabiada s’aixecà ignorant els seus genolls
pelats.
-Jaume, m’has tirat a propòsit!!!! Ets un trampós!!!-
el va acusar.
-Què dius ara! Tu, que no saps jugar, ets
massa delicada... Ves amb el teu pare i deixa’ns estar.
-Saps que et passa? Què no saps perdre, tros
d’ase.
En
Jaume empipat com una mona va agafar-la per les espatlles, fent que perdés
l’equilibri damunt un gran bassal,
empastifant-la de valent.
-Mireu com plora, la princeseta!– va somriure triomfador- Va, fot el camp!
Fuig!!
Ella
que sentí l’orgull ferit, estava farta
que la tractessin diferent, volia ser un més. Enrabiada va concentrar tota les seves forces per
envestir-lo, fent-los rodar junts al bassal. Els crits van cridar l’atenció
dels grans. Tot hagués quedat en una cosa de nens si el pare de la criatura no hagués sigut
l’alcalde, que va anar cap a la seva filla, horroritzat pel seu comportament.
Allà tirada al fang, avergonyint-lo davant de tots. Immediatament els va
separar i el nen encara amb les mans
brutes, el va desafiar amb la mirada.
Aquells ulls, aquella arrogància...aquell marrec era idèntic a aquell, que ni mort el deixaria descansar. De sobte l’odi, li ennuvolà el seny i amb la seva mà grossa li esborra la insolència
d’una bufetada. Es va fer el silenci en aquella plaça, durant uns segons fins
que la mare del nen va arremetre com una fera.
- Que sigui la última vegada que poses les
mans a sobre del meu fill – Li escopí la dona.
- Hauries de fer alguna cosa amb el salvatge
del teu fill... Abans que prengui mal.- Amb to amenaçador, no podia permetre
que aquella trastocada el deixés en evidència. D’això ja s’encarregava la seva
preciosa filla.
- Cuida’t tu, que tothom aquí sap que les
teves mans estan brutes de sang– Crida
fora de si.- No et tinc por. M’has sentit?
-
Ets completament boja! T’haurien de fer
tancar!!!
Uns
braços savis van agafar el nen i la dona per emportar-se’ls ben lluny, mentre
la seva veu ressonava per la plaça:
-Assassí!!!
16 de juliol de 1963, cinc anys més tard
Feia una calor d’espant mentre una munió de
gent seguia el fèretre de l’església fins al cementiri. Era un dia trist per la
família dels Hereu, avui enterraven l’àvia. Mig poble havia assistit al
enterrament, l’altre s’havia quedat a casa perquè no serien benvinguts. Les
conseqüències
de la guerra encara eren evidents. Dos bàndols, dos destins. I per desgràcia pels
que caminaven amb la comitiva seguien sent temps massa durs.
Al
arribar al cementiri una gran rotllana davant el nínxol familiar. Entre la
gent, una intrusa, l’Elvira, la filla de l’alcalde. Ningú li havia dirigit la
paraula, fent evident que la seva presència molestava. Les mirades directes cap
a ella, escrutant qualsevol gest que delatés el motiu de la seva intromissió.
Al
acabar, tots van anar un a un cap als dos familiars directes. La filla i el net
de la difunta. Quan va tocar-li el torn a l’Elvira es respirava una gran
tensió. Ella, amb el cos tremolós, dubtava, però no es podia acovardir, ara no. Amb el cap
cot va dirigir-se cap a ells. No es van dir res, el fill agafava la mà de la
seva mare, com si fos tant fràgil que s’anés a trencar.
-Què fots aquí?- Li digué la mare d’en
Jaume.- T’envia el teu pare, que no respecta ni els morts?
-Ell, no sap que estic aquí...- aixecant la
mirada i fixant-la en la de la dona.
Durant uns segons eterns cap so. La dona va
estudiar amb atenció aquella noieta que amb poc temps es convertiria en dona.
Va observar com els ulls, brillaven a punt de deixar escapar una llàgrima. Eren
sincers. El seu petit cap va moure’s de dalt
a baix, com a senyal de respecte. La dona va respondre-li amb el mateix
gest .
15 d’Agost, 1967, Festa de la Mare de Déu.
L’envelat
està llest com cada any per aquestes dates, és Festa Major i com marca la
tradició al vespre tots compartiran taula i desprès ballaran fins ben entrada
la nit. L’Elvira es corda el vestit, que
estilitza el seu contorn. Ja no és una nena i el seu cos així ho demostra.
-Estàs preciosa. Aquesta nit, tots cauran de
cul. Em sembla que ploraré...- li va dir la vella Amèlia entrant al seu
dormitori.
Un
gran somriure se li escapa al veure a la persona que ha cuidat d’ella des de
que era petita. L’ha trobat tant a faltar aquests anys, internada a les monges.
Observa com el cos de la seva protectora
ha envellit notablement. El cor se li encongeix al pensar que algun dia faltarà
la persona més important de la seva vida. Li deu tant...
-Elvira, no em donis petons que t’embrutaré.
Va, ves, que el teu pare t’espera a baix, i ja saps com es posa...
Com
era d’esperar, el seu pare està plantat davant l’entrada, impacient mirant el
rellotge. Són dos estranys, fa massa temps que es defugen. En complert silenci,
segueixen al camí fins a la plaça, on
els espera un bullici de gent. Saluden educadament a uns i altres fins que és
hora d’asseure’s. Ella, amb les noies de
la seva edat, les seves amigues que li guarden un lloc. El seu pare lluny, amb
la resta d’autoritats, a fer gala un cop més de la diferència de classes.
-Sabeu qui ha vingut de Barcelona?- li diu la
seva amiga Carmeta tota emocionada.
-Il·luminem!- respon l’Elvira.
-Vaaa, endivineu!! Si no, no té gràcia...Una pista,
és algú que fa tres anys que va
marxar...
Abans que acabi la frase, veu entrar a un noi
jove, alt, moreno. Ha crescut, s’ha fet un home, però les seves faccions són
inconfusibles. Les seves mirades es creuen, i ella incòmode l’aparta.
-Mireu, és el Jaume Hereu!! Dissimuleu que
està mirant-nos, heu vist que guapot...Creieu que em demanarà per ballar? – Va
sospirar la Carmeta.
-Diu la meva mare, que es guanya molt bé la vida a la Barcelona, i envia
diners a la seva mare i que...
És
incapaç de seguir la conversa, preocupada busca amb la mirada al seu pare que
ha canviat l’expressió del seu rostre amb aquella arribada inesperada. Durant
tot el sopar, està nerviosa, removent-se en el seu seient, sentint la mirada
d’ell clavada. S’ha assegut amb tota colla de nois, uns quants metres enllà.
Les
primeres notes sonen i la gent tímidament comença a sortir a ballar. Primer els
matrimonis, els nens i poc a poc els nois s’aixequen per demanar ballar a les
noies.
-Riu com si t’hagués fet gràcia alguna cosa
Elvira. En Jaume ve cap a aquí. Jaaa!!- un riure estúpid emet la Carmeta.
Agafa
aire, per alleugerir els nervis. Se sent
viva, feliç i es mort de ganes perquè la tregui a ballar.”
Què potser s’ha tornat boja o què? Al seu pare li agafarà un patatús. Què el
bombin. Per favor, per favor ...”
-
Hola Carmeta,
Margarida, oi que no us importa si us robo a l’Elvira un moment. Balles amb mi?
14 de maig 2014
tErrA hUmIdA
Maig, 1918
La Morera
La minyona fa estona que està dempeus, perquè la jove
Senyora Puig les ha despertades en plena nit. No fa més que senyar-se i resar,
espera a que arribi la companya amb el metge.
Té la pell de gallina, el foc no aconsegueix fer-la entrar en calor. A fora plou, amb força, els llamps han
despertat els gossos que no paren d’udolar.
Fa mig any que treballen les dues a
la Morera. La Senyora, les va contractar per posar en ordre una casa que feia
més de deu anys que ningú netejava. S’encarregaven de tot, menys del Senyor. La
salut d’ell, l’ha postrat al llit d’ aquella habitació des de que van arribar.
No n’ha sortit mai, i elles hi tenen el pas prohibit.
Al arribar el metge, el condueixen a l’estança. Una fortor a podrit els
hi regira l’estómac. És l’olor de la
mort. El doctor, veu a la jove Senyora Puig, asseguda amb les cames separades,
per la gran panxa, al costat del gran llit. Amb una mà acaricia el ventre ple
de vida i amb l’altre el futur difunt. L’examina amb cura, a aquell sac d’ossos
que la malaltia ha consumit. Ni rastre de l’home autoritari dels darrers anys.
-
Senyora Puig, d’aquesta nit no passa. Li he donat uns
calmants perquè no estigui tant inquiet, amb això serà suficient¸ però poca cosa més es pot fer.- Amb un to més
paternal - Sé, que aquests són moments molt durs i més en el seu estat, però
intenti descansar una mica. Li deu faltar molt poc, per donar a llum, oi?
Ella, impassible, ni es molesta en mirar ni tampoc contestar. Té la vista
clavada en el esquelet del seu marit. Així que, el metge s’acomiada i surt
d’aquella casa amb el cap cot.
-
Maria, on nets? No em deixis- Suplica el moribund des del
seu llit.
-
Sóc aquí- apropant-se encara més- i t’asseguro que no em
mouré.- L’expressió del seu rostre es transforma, fred, mancat d’amor. I amb un
fil de veu que només ella pot sentir...- Fins que estiguis ben mort. Patiràs i
jo seré aquí per veure-ho. – Els ulls li brillen, davant l’expectació. Per
últim cop, treu de la butxaca, una petita caixa metàl·lica. L’obre amb molta
cura i aboca el seu contingut en un got d’aigua.
-
Beu, deus tenir molta set… - apropant-li el vas d’aigua a
la boca, com cada nit fa.- Beu-t’ho tot.
Ell, obeeix a la seva Maria, ni gota al vas. Al cap de mitja hora, l’home
comença a respirar amb dificultat, agonitza, durant uns minuts que es fan
eterns, fins que deixa de respirar.
Vuit mesos abans,
18 de setembre 1917 La Morera
Un soroll sec i fort, el desperta allunyant-lo dels fantasmes del passat que el persegueixen nit darrere nit.
El vent
empeny els porticons de la finestra, ara si ara no. Entre cop i cop, la llum de
la lluna es filtra a través de les gruixudes cortines. Encara les seves facultats
estan adormides, els ulls vaguen aquí i allà prenent consciència d'on és.
L’estança,
l’han ocupat sense canviar res. Tot segueix meticulosament igual que fa déu
anys. L'enorme llit de roure, les tauletes a joc a cada banda. Nostre Senyor
penjat a la creu al damunt del llit i davant, un enorme tocador amb un immens
mirall picat que li retorna la imatge. Odia el seu rostre, fa masses anys que
l’amaga darrera els cabells negres. Li
recorden cada dia de la seva vida al malparit que el pegava amb una corretja,
per semblar-se a la mare que mai va conèixer.
Els seus ulls ja adaptats a la penombra repassen el cos immòbil. No pot
ignorar l’olor que impregna l’habitació. Inspira profundament, deixant que els
seus pulmons gaudeixin amb aquesta barreja de metall, suor i sexe que tant l'excita.
-
La Maria cada dia està més maca. Com s'ho deu fer? - Es pregunta mentre recorre amb la
vista la
pell despullada de la jove, que ni els gastats llençols aconsegueixen amagar
les seves formes arrodonides. Sent com
l’excitació s’apodera d’ell . S'abandona als seus instints més primaris,
grapejant-la de forma obscena.
Ell, s'ha
tornat a despertar. Ella nota com les
seves mans aspres amassen els seus pits,
els friccionen, li fa mal. Tot ell fa olor a ranci, també la casa. Aquesta
pudor s’ha instal·lat dins el cervell. Intenta moure’s, escapar, però unes
cordes li esquincen la pell dels canells.
Sent el seu alè al coll, la llepa, bruscament com
un animal . Els seus llavis acartronats toquen la seva orella, deixant escapar un lament.
- Maria, porta’t bé i no em facis enfadar- li refrega la llengua, deixant
l’orella ben molla- que ja saps que passa quan m'enfado...
El cor li colpeja
al pit, una suor freda recorre la
columna, tot el cos tremola, sense control. Un líquid calent s'escapa entre les
cames, mullant el matalàs.
- Si us plau- l'implora- No, un altre cop no....
Un cop de
puny li gira la cara, deixant-la durant uns segons lluny de la realitat. Quan
torna en sí, ja el té a sobre, apunt per un altre atac. Li separa les
extremitats amb una força salvatge que la fa xisclar de dolor. Sap que no
serveix de res resistir-se així que
aixeca la vista i mira la creu. Mentre ell empeny, ella, és ben lluny d’allà.
La seva ment la transporta a l’estiu a la Font, només fa unes setmanes, on el Joan i ella es van donar el primer
petó. Recorda els ocells piulant, el formigueig a l’estómac al sentir el
contacte dels seus llavis. Un llavis suaus, melosos i tendres. Aquell primer
petó, quasi cast. Com la llengua del Joan va explorar-li la boca amb suavitat.
Ella es va deixar fer, acceptant primer tímidament, per desprès correspondre’l sense
vergonya.
Amb l’ultima
empenta, ell deixà escapar un gran crit de plaer que s’apodera de tota la
cambra.
Ella torna
al seu cos, al present. Les llàgrimes li recorren el rostre, i amb un fil de
veu massa agut, li diu:
-No em dic Maria. Em dic Anna. Anna, Anna, Anna, Anna, Anna… Repeteix el
seu nom sense descans.
- Callaaaaaaa't!!!!.-Ell comença a pegar-li a la cara mentre surt d’ella.
Un dia abans, 17 de setembre 1917
Tot està
preparat per el gran casori. La mare està guarnint a la seva filla col·locant-li
les últimes flors als cabells daurats per el sol d’aquest estiu. Estaria
preciosa, si no fos per les taques vermelles en el rostre i els ulls verds
inflats.
-
Fes el favor de posar millor cara. – amb un to
autoritari- Vols que tothom vegi que has
estat plorant el dia del teu casament? Què diran? Que pensaran de nosaltres? Si
et veu així, el senyor Puig no et voldrà.
-
No l’estimo, mare
i no crec que mai el pugui estimar. Jo estimo al Joan- amb veu tremolosa, a
punt de posar-se a plorar.
-
Ximpleries. Què sabràs tu de l’amor ? Ets massa jove per
entendre-ho. Quan em vaig casar amb el teu pare per mi era un desconegut…-canviant el to, una mica més
dolç- Però, Anna, maca, el temps fa que les persones acabin
agafant-se estimació. Fes cas a la teva mare, que sap més per vella que per…
-
Però si és molt més gran que jo!- desesperada, agafa les
mans de la seva mare.- Em portaré bé, faré tot el que vostès em diguin,
treballaré de valent … però no vull marxar tant lluny i viure en aquella casa
en mig del bosc. Diuen que està maleïda
des de que va morir la seva dona… Jo no em vull casar!!!. Mare, si us plau li
suplico!!! – posant-se de genolls mentre les llàgrimes tornen a espatllar el
rostre de la núvia.
-
Fes el favor de posar-te dreta ara mateix i comportar-te
com déu mana. Faràs malbé el vestit!!! Et casaràs i no se’m parli més!!!.
De fons les campanes de l’església comencen a repicar , sense descans,
anunciant el gran casament entre el Senyor Puig, amo de les terres de la Morera i
l’Anna, de Can Ginàs.
Dos mesos desprès, novembre 1917, La Morera.
L’Anna està encinta i des de que va ho saber que alguna cosa dins seu ha
canviat. Ell, ja no la pega, ni la toca, no fos cas que fes mal al futur hereu.
Ha après a ser la Maria, la dolça Maria, davant seu. Ja no li té por. Fa dies
que rumia. Sap que quan pareixi, tornarà
a ser tractada com un animal, en aquesta solitària casa. No vol que el monstre
toqui al seu fillet, és tot el que li queda, del Joan. Mentre para taula, deixa
caure un polsim a la copa de vi. Pensa
fer-ho cada dia, en petites quantitats, vol que pateixi fins el darrer sospir.
No pot permetre que torni a posar-li les
mans a sobre. Mai més, és diu a sí, mateixa, mai més.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)